Matkakertomus: Kokemäkeläinen Tallinnassa

Tallinnan satama kuvattuna Viru-hotellin ylimmältä parvekkeelta. Kuva: Tuomas Kuhalainen

Kokemäkeläinen kävi perjantaina 22. heinäkuuta päiväristeilyllä Tallinnassa.

Päivä alkoi kello 07.30 lähdöllä Tallinkin M/S Superstar-aluksella Helsingin Länsisatamasta kohti Eestin pääkaupunkia Tallinnaa.

Matka nopealla nykyaikaisella aluksella kesti vain muutaman tunnin, ja aamukahveille pääsimme Tallinnan Vanhaan kaupunkiin, joka on yksi Euroopan tärkeimmistä järkeenkäyvistä suojelukohteista.

Aamupäivällä tutustuimme Vanhaan kaupunkiin ja teimme ostoksia paikallisista käsityöläiskojuista ja -liikkeistä. Viro on edelleen hintaluokaltaan Suomea huomattavasti halvempi, mutta hinnat ovat Euron käyttöönoton myötä nousseet sielläkin paljon palkkoja nopeammin.

Iltapäivällä pienen lounaan jälkeen oli ohjelmassa tutustuminen Viru Hotellin KGB-museoon, josta hoidettiin hotellissa majailevien turistien ja arvovieraiden tarkkailu sekä suoranainen salakuuntelu huoneisiin asennettujen mikrofonien, kameroiden ja tarkkailijoiden avulla. KGB-museo on varteenotettava vierailukohde, ja opastuksen kautta saa paljon tietoa elämästä neuvosto-Virossa, ovathan oppaatkin tässä sosialismin unelmavaltiossa asuneet.

tallinna4

Viru-hotellin johtajan toimisto Neuvosto-Virossa. Punainen puhelin on suora yhteys Viron kommunistisen puolueen päämajaan. Kuva: Tuomas Kuhalainen

Museossa oli myös harvinainen valokuva Viru hotellin rakennustyömaan tulipalosta, jota ei Neuvostohallinnon mukaan koskaan tapahtunut. Eihän sosialismin unelmavaltiossa satu onnettomuuksia, ei varsinkaan noin laajoja. Tuohon aikaan Tallinnassa kävi vuodessa noin 15 000 turistia, pääasiassa suomalaisia uuden lauttayhteyden kautta. Ennen lauttayhteyttä Tallinnassa oli turisteja vuodessa vain noin 150, jotka tulivat Leningradin kautta.

Suomalaiset ovat olleet varteenotettava matkustaja-ryhmä niin Neuvosto-Virossa kuin itse Neuvostoliitossakin.

Vieraita kestittiin ja heille järjestettiin loisto-ruoat, vaikka maassa oli suuri nälänhätä. Turistien ketsitseminen johtui siitä, että Neuvosto-hallinto tarvitsi ulkomaalaista valuuttaa. Koska rupla ei ollut tuolloin vaihdettava valuutta ja sen arvo muutenkin oli olematon, Neuvostoliitto kävi suurelta osin ulkomaankauppaa saamillaan Suomen markoilla, jotka olivat yksi tärkeä talouden peruspilari maassa.

KGB-museo on suositeltava vierailukohde, jos käyt Tallinnassa.

Museon jälkeen siirryimme syömään paikalliseen venäläis-tyyppiseen ravintolaan, jossa tarjolla oli monia venäläisherkkuja, kuten tattari-jauhoista tehtyjä pannukakkuja joko sieni, tai mäti-lisukkeella sekä herkullisia lihalla täytettyjä pelmeeneitä mausteilla. Ruokalistalta löytyi myöskin hienoja pihvejä.

Illalla kävimme vielä tutustumassa erilaisiin kauppoihin sekä muutamaan kauppakeskukseen. Kävimme lopuksi vielä kahvilla, jonka jälkeen suuntasimme satamaan.

Liput oli kunnossa ja matkaa päästiin jatkamaan M/S Star-aluksella erittäin tarkan Tulli-kontrollin jälkeen. Eli käytännössä Viron, eikä myöskään Suomen päässä nähty yhtään tullimiestä- eikä naista. Mutta passit, tarvitsimme, toisin kuin nämä hätääkärsivät pakolaislapsoset.

Matka oli onnistunut, sää oli hieman synkkä, mutta sateelta vältyttiin. Suosittelemme Viron, tai paremminkin Eestin päiväristeilyjä myöskin lukijoillemme.

Viru-hotellin vieraiden salakuuntelulaitteita KGB-museossa. Kuva: Tuomas Kuhalainen

Tallinnan vanhan kaupungin kojuja. Kuva: Tuomas Kuhalainen

1 comment

1. lukija

Hei Tuomas,

Tekstisi perusteella lähdin Tallinnaan syömään hienoja pihvejä.

Kiittäen,
    lukija

Kommentit eivät ole päällä.

Käytämme evästeitä tarjoamamme sisällön ja mainosten räätälöimiseen, sosiaalisen median ominaisuuksien tukemiseen ja kävijämäärämme analysoimiseen. Jaamme myös sosiaalisen median, mainosalan ja analytiikka-alan kumppaneillemme tietoa siitä, kuinka käytät sivustoamme. Näytä tiedot

Eväste on lyhyt tekstinpätkä, jonka käyttämäsi verkkosivusto lähettää selaimeesi. Se auttaa sivustoa muistamaan käyntisi tiedot, kuten valitsemasi kielen ja muita asetuksia. Eväste voi helpottaa seuraavaa käyntikertaasi ja tehdä sivustosta sinulle hyödyllisemmän. Evästeillä on tärkeä rooli. Ilman niitä verkon käyttäminen olisi paljon turhauttavampaa. Käytämme evästeitä moniin tarkoituksiin, muun muassa Google:n mainosten kohdentamiseen sekä kävijämäärän laskemiseen. Lisätietoja käytännöistämme saat Googlen sivustolta: http://www.google.com/intl/fi/policies/technologies/ads/ Jatkamalla selausta hyväksyt nämä ehdot.